alltinomdenise.blogg.se

Nyårsmiddag
 
På nyår hade vi en liten middagsbjudning här. Min syrran med sambo samt min mamma kom över. 
Jag lagade till vitlöksbröd som förrätt, miniburgare med sötpotatis som varmrätt och saffransglass med saltkaramellsås och pekannöt som efterrätt.
Alla recept kommer ifrån Jills kokbok.
 
Vitlöksbröd
Du behöver:
1 st helt bröd (jag använde ICAs hembakta lantbröd)
3-4 vitlöks klyftor
150 g smör (rumsvarmt)
persilja
salt
Gör såhär:
Sätt på ungen på 220 grader.
Skala och hacka vitlöken, hacka tillsammans med persilja, strö över lagom mängd med salt.
Skär brödet i skivor, men skär inte enda ner, dom ska sitta ihop där nere.
Blanda ihop smör, persilja och vitlöken. 
Klicka sedan ner smöret mellan skivorna på brödet.
Baka in brödet i folie, sätt in i ungen ca 15 min, klart!
 
Burgarna:
(null)
 
Du behöver (här bytte jag ut till kycklingfärs):
(null)
 
Gör såhär:
(null)
 
 
Brödet till hamburgarna: (20st små bullar)
Det här behöver du:
8dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
125 g kallt smör
3 dl filmjölk, 3%. 
(null)
 
Gör såhär:
(null)
 
Sweet potato fries
(null)
 
Du behöver:
Sötpotatis
Panko
Mjöl
Olja
Gör såhär:
Skala och skär potatisarna i centimeter stora bitar.
Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper.
Ringa olja över och rör runt potatisarna.
Strö lagomt med panko och mjöl över potatisarna och rör runt. 
In i ugnen på 220 grader, ca 20-30 min. Klart!
 
Salta Carmel sauce with Safran ice cream:
(null)
 
Det här behöver du och Gör såhär:
 
 Saffransglass (går att byta ut till annan smak såklart)
Det här behöver du:
1 burk kondenserad mjölk
5 dl vispgrädde
1 påse saffran 
(och en tom glassbytta eller liknande)
Gör såhär:
Vispa grädden fluffig.
Rör ner den kondenserade mjölken i grädden.
Rör ner saffran.
Sätt på locket på byttan och in i frysen. Klart!
#1 - Simone

Såååå himla goooottttttt! :D

Svar: 😄😄👍👍
angustheberner.blogg.se