alltinomdenise.blogg.se

12/1
 
 
God (iskall) morgon! 
 
Äntligen fredag! 
 
Jag var ut till hönsen imorse och kollade till dom, det verkade gå bättre än igår i alla fall.
Jäklar vad sura mina äldre damer blev när jag kom med dom nya igår. Dom är riktiga surhöns sen day 1 alltså. Kanske fullt förståeligt när dom förut måste dela boende med 100 andra + kläcka ägg hela tiden (Industrihöns). 
 Dom här 2 nya tillskotten är lugna och en får klappa dom t.o.m! 
Dom andra går det knappt att närma sig, för dom är så rädda stackarna....
Det var meningen att jag skulle hämta hem en till idag som lägger gröna ägg. Men jag lugnar mig lite..
Vi får se hur det går med dom här först. 

Det var inte det lättaste att ta bild på dom, då dom gärna inte ville vara stilla.
Men jag har en brun/grå:
Och en vit/grå:
Dom har hår på sina fötter, det är så gulligt!
 
Dom här lägger inte ägg lika ofta som dom andra, dom lägger ungefär varannan-var tredje dag, men när dom väl gör så får man stora ägg som ibland kan innehålla 3(!) äggulor. 
 
I sommar ska vi göra stugan, som dom bor i, lite högre. Som den är just nu så kan en gå in i den, men det går inte att stå raklång där inne, man får huka sig. Så vi ska ta bort taket och bygga uppåt helt enkelt.
 Då vi får plats med mer sittpinnar på höjden + att vi kan gå in där som folk.
 
Kul!
#1 - Simone

Haha, ååå surhönerna då 😆💞 Vad fina de va!

Svar: Så jävla sur haha! XD 💕
angustheberner.blogg.se